100 éves a Bertone

2012/02/19. - írta: eszgbr

Idén ünnepli centenáriumát a Bertone stúdió, ebből az alkalomból összegyűjtöttem néhány érdekes koncepciójukat és persze a klasszikussá vált szériamodellek sem maradhatnak el.

Alfa Romeo BAT 5, 1953

A Bertone leggyakrabban az Alfa Romeoval működött együtt, korai modelljeik közül talán a leghíresebb az Alfa Romeo 1900 alapjaira épülő BAT sorozat volt. 1953-ban a BAT 5-össel vette kezdetét a "trilógia", amelyet a következő két évben követett a BAT 7-es és a BAT 9-es.

Aston Martin DB4 GT Jet, 1961

A britek legendás sportkocsija a Zagato mellett a Bertonét is megihlette, de a furcsa arányú, teherautósan rövid utasterű, már-már nevetségesen nagy kerekekkel készült modell szerintem a tervezőiroda kevésbé sikerült darabjai közé tartozik.

Iso Grifo, 1963

A fiatal Giorgetto Giugiaro szerintem legszebb alkotása azon rövid idő alatt, amíg a Bertonénál dolgozott. A Chevrolet Corvette műszaki alapjaira épülő, 5,4-7,4 literes motorokkal szerelt kupét egészen 1974-ig gyártották.

Ford Mustang, 1965

Giugiaro egyik utolsó műve a Bertonénál, az egy évvel korábban megjelent Mustang olasz átirata. Giugiaro 41 évvel később is készített egy, az aktuális Mustangon alapuló koncepciót, akkor már saját stúdiójában. Szerintem ez jobban sikerült.

Alfa Romeo Montreal, 1967

Miután 1965-ben Giugiaro a Ghiához távozott, Marcelo Gandini, a Giugiaro-Gandini-Fioravanti triumvirátus másik tagja lett a cég főtervezője. A Montreal koncepció 1967-ben került ki keze alól, sorozatgyártása 1970-1977-ig tartott.

Lamborghini Marzal, 1967

A 2+2 üléses kupé formája sokaknak ismerős lehet, egy évvel később ennek nyomán született meg a tíz éven át gyártott Espada.

Lamborghini Miura, 1966

Gandini második legnagyobb dobása. A hosszú orr az orrmotoros GT-khez hasonló arányokat kölcsönöz az autónak, de ez ne tévesszen meg senkit, a Miura volt a Lamborghini első középmotoros sportkocsija. Néhány prototípus után 1967-ben kezdődött meg a gyártása, amely 1972-es befejezéséig 764 példány készült az ikonikus modellből.

Alfa Romeo Carabo, 1968

Bertone egyik legismertebb tanulmányautója a Párizsi Autószalonon debütált 1968-ban. Az 1995 cm3-es V8-as motorral szerelt autó formája már előrevetíti a hetvenes évek szögletesebb, de épp ezért még meghökkentőbb tanulmányait.

Lancia Stratos Zero, 1970

A koncepcióautók non plus ultrája, amely kézzelfoghatóvá tette az űrkorszak beköszöntét. A csak jelképes oldalablakokkal és az egyben felnyitható ajtó-szélvédővel ellátott autó teljességgel alkalmatlan a közlekedésre, viszont az elmúlt 40 év bármelyik sci-fi filmjében megállná a helyét.

BMW Garmisch 2200ti, 1970

A cápaorrú, elegáns kétajtós is Gandini keze munkáját dicséri, a modellben az első 5-ös BMW előfutárát üdvözölhetjük.

Lancia Stratos, 1972

A Stratos Zero hétköznapibb, de még mindig megdöbbentő formájú utódja. A típust eredetileg raliversenyzésre tervezték, de a homologizáció miatt 1972 és 1974 között legyártottak közel 500 darabot az utcára is. A rali-vb-n 1974-ben debütált, rögtön világbajnoki címmel, amit 1975-76-ban újabb kettő követett. A típus egészen a nyolcvanas évek elejéig ütőképes versenyautónak számított.

Fiat X1/9, 1971

A Fiat 128 motorjának és váltójának felhasználásával, de középmotoros, hátsókerék-hajtású formában megvalósult kis sportkocsi 1972-1982-ig Fiat, további hét évig pedig Bertone márkajelzéssel is készült.

Maserati Khamsin, 1972

A Maserati viszonylag ritkán dolgozott együtt a Bertonéval, de a Ghibli utódjának szánt modellt a torinói székhelyű irodára bízták. A Khamsin 1972-ben épp Torinóban debütált, két évvel később pedig a sorozatgyártás is megkezdődött.

Ferrari 308 GT4, 1973

A Ferrari mára teljesen összebútorozott a Pininfarinával, de a hetvenes években még lehetőséget adtak másoknak is. A jellegzetes Bertone formanyelvet követő GT4 lehet kissé pórias is a Ferrarihoz képest, talán azért mert eredetileg a Dino 246-os leváltására tervezték. Mivel ennek is csak nyolc hengere volt, Dino márkajelzéssel kezdték gyártani, 1976-ban azonban a Ferrari megszüntette a márkanevet (miután '75-ben kijött a 308 GTB) és onnantól a gyártás 1980-as befejezéséig már "igazi" Ferrariként készült. Épp az egyszerű vonalvezetésnek köszönhető, hogy az egyik kedvencem, mind a Bertonétól, mind a Ferraritól.

Lamborghini Countach, 1974

Marcelo Gandini legjobbja. A Countach-on egyértelműen felfedezhetőek a Stratos Zero hatásai, de már egy fokkal emberközelibb kivitelben. A kilátás és a praktikum még köszönőviszonyban sincs az autóval, a Lamborghininél nem is ezek a tervezés fő iránymutatói. Az LP400-as 1974-ben került gyártásba, majd jött az LP400S, LP500S és az 5000QV. A típus rengeteget változott a gyártás 16 éve alatt, a teljesítmény növekedésével arányosan jelent meg egyre több spoiler a karosszérián. A rendkívül hosszú modellciklus ellenére alig több mint kétezer darab készült a Countach-ból.

Alfa Romeo Navajo, 1976

Ismét egy futurisztikus modell a hetvenes évekből, az Alfa Romeo 33 Stradale alapjain, kétliteres V8-as motorral.

Volvo 262C, 1977

Az egyetlen példányban készült, jellegzetesen tankszerű, mégis elegáns kupé volt az első Bertone-tervezte Volvo, a következő években még néhány példány követte. (Kutyus a hátsó ülésen.)

Volvo Tundra, 1979

Egy újabb svéd modell, ezúttal már sokkal jövőbe tekintőbb. A Volvo 343-as alapjaira épülő Tundra sok hasonlóságot mutat a későbbi Citroen BX-szel, de én némi Lada Samarát is felfedezni vélek benne.

Citroen BX, 1982

Minden szögletessége ellenére megvan benne az az extravagancia ami nagyjából a Xantiával kihalt a Citroenekből (mily meglepő, szintén Bertone formaterv) és amit annyira hiányolok a franciák mai modelljeiből.

Lamborghini Genesis, 1988

Akik manapság húzzák a szájukat a Lamborghini SUV terve hallatán, vajon mit szóltak volna, ha egyterűt kezd gyártani a sportkocsimárka? A két felfelé nyíló ajtóval ellátott tanulmány jelzi az autógyártók törekvését a mind praktikusabb, jobb helykihasználású modellek tervezésére.

BMW Pickster, 1998

A kilencvenes évek autószalonjain gyakran jelentek meg divatos és mókás strandautók, a BMW alapokon nyugvó Pickster pick-up is beleillett a trendbe.

Alfa Romeo BAT 11, 2008

A BAT sorozat 21. századi átirata hűen tükrözi a stúdió új irányvonalát. Az egyenes vonalakkal rajzolt karosszéria pengeéles idomokat eredményez, de hiába futurisztikus, ma már nincs akkor hatása, mint az '50-es vagy '70-es évek koncepcióinak.

Jaguar B99, 2011

A tavalyi Genfi Autószalonon mutatták be a fájdalmasan szép B99-est, amely gyógyír lehetne azután, hogy a Jaguar szakított a klasszikus XJ vonalvezetéssel. Sorozatgyártásra azonban nincs esély.

Bertone Nuccio, 2012

A cég fennállásának 100. évfordulóját a Stratos Zerot felidéző Nuccio koncepcióval kívánják megünnepelni Torinóban, egyben emléket állítanak a 15 éve elhunyt Nuccio Bertonénak, aki sokáig vezette az apja által alapított vállalatot és aki alatt a fénykorát élte a tervezőstúdió. Egyelőre még csak skicceket tettek közé az autóról, a premiert a Genfi Autószalonra tervezik.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vadhajtas.blog.hu/api/trackback/id/tr724134945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2020.01.19. 20:25:45

Jó kis összeállítás! Annyit pontosítanék, hogy a gyönyörű Miurát is alapjában véve nem Gandini, hanem Giugiaro álmodta meg, csak mivel ő nem sokkal később ugye elment a Bertonétól, már Gandini végezte a részletes kidolgozást.
süti beállítások módosítása